Bedrijfswebsite: deze 16 essentiële pagina's mogen niet ontbreken
Wilt u een bedrijfswebsite laten maken? Dan is het voor zowel u als uw webdesigner heel belangrijk dat u al van tevoren weet welke pagina's en functionaliteiten er allemaal een plekje moeten krijgen op de nieuwe website. Daarom hebben we alvast een lijstje opgesteld met belangrijke pagina's die op vrijwel geen enkele zakelijke website mogen ontbreken. Deze pagina's vertellen samen het verhaal van uw bedrijf en van uw diensten en producten.
1. Homepage
De homepage is normaal gesproken de eerste pagina die uw bezoekers te zien krijgen. Het is daar dus van groot belang dat u meteen de juiste toon weet te zetten. Een oogverblindend modern design moet hier samenkomen met de meest essentiele informatie. Potentiële klanten moeten bijvoorbeeld direct kunnen zien waar uw bedrijf voor staat en welke diensten of producten u levert.
De homepage is als het ware een samenvatting van de belangrijkste punten van uw website als geheel. Het is daardoor ook de perfecte plaats om bezoekers door te gaan verwijzen naar delen van de website die voor hen interessant zouden kunnen zijn.
2. Over ons
Wanneer bezoekers nog niet precies weten met wat voor bedrijf ze te maken hebben wordt er vaak het eerst gezocht naar een Over ons pagina. Die pagina is dus ook enorm belangrijk voor het vertrouwen wat bezoekers in u zullen hebben. Op deze pagina legt u uit waar uw bedrijf voor staat, waar u gevestigd bent en welke diensten of producten u levert.
Het is vrijwel altijd goed om deze pagina een persoonlijk tintje te geven. Plaats een foto van uzelf of als er meerdere personeelsleden zijn van het hele team. Laat niet alleen het bedrijf zien, maar vooral ook de mensen waar uw toekomstige klanten mee te maken zullen krijgen.
3. Producten en diensten
De verschillende producten en diensten die uw bedrijf aanbiedt verdienen allemaal een eigen pagina op uw website. Hier kunt u alle informatie plaatsen die relevant is voor het onderwerp. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan een aantal duidelijke en professionele foto's. Laat zien dat u trots bent op uw product door elke pagina de aandacht te geven dieuw producten verdienen. Zorg ook voor een duidelijke categoriestructuur, zodat bezoekers een bepaald product vlot kunnen vinden.
4. Werkwijze
Een pagina Werkwijze is een goede manier om het vertrouwen van uw potentiële klanten te vergroten. Hier kunnen bezoekers precies lezen hoe het afnemen van een bepaalde product of dienst bij uw bedrijf in zijn werk gaat. Dit kunt u bijvoorbeeld duidelijk maken door het hele proces in korte stappen te bespreken. Korte teksten die een bepaalde stap direct helder maken voor de bezoekers zijn hier van groot belang!
5. Contactpagina
Een van de belangrijkste pagina's op elke bedrijfswebsite is de contactpagina. Hier moeten uw bezoekers op een eenvoudige en snelle manier met u contact kunnen opnemen om een vraag te stellen of een opmerking te plaatsen.
Op een contactpagina is meestal een contactformulier te vinden. Daar kunnen bezoekers hun persoonlijke gegevens zoals hun naam, e-mailadres en telefoonnummer invullen en dan een vraag of opmerking naar u sturen.
Contact opnemen moet zo makkelijk mogelijk zijn, dus is het ook goed om bijvoorbeeld uw telefoonnummer, Skype-adres of e-mailadres te plaatsen. Zo kan iedereen op de manier contact met u opnemen die hij of zij zelf het liefste gebruikt.
Ook kunnen er op de contactpagina algemene bedrijfsgegevens worden geplaatst, zoals bezoekadres (met kaartje) en gegevens zoals het KVK-nummer en BTW-nummer. Die informatie is daarnaast ook prima op zijn plek in de footer op elke pagina.
6. Offerteformulier
Het is niet altijd mogelijk om voor een product of dienst een vaste prijs op uw website te plaatsen. Dat is vooral het geval wanneer de uiteindelijke prijs van verschillende factoren afhankelijk is. Dan kunt u het beste een offerteformulier op uw website plaatsen. Een offerteformulier is vergelijkbaar met een contactformulier, behalve dan dat er om aanvullende gegevens wordt gevraagd waarmee u de offerte op kunt maken. Overigens kunt u er ook voor kiezen om een prijscalculator op maat te laten maken die speciaal op uw product is toegespitst. Daarmee kunnen bezoekers door zelf hun gegevens in te vullen al een berekening maken van de kosten. Dat scheelt u de tijd van een offerte opmaken en de klanten die u n.a.v. de online berekening benaderen zullen ook eerder geneigd zijn echt af te gaan nemen.
7. Ervaringen van klanten (testimonials)
Vrijwel niets wekt zoveel vertrouwen in u als bedrijf als positieve ervaringen van andere klanten of opdrachtgevers. Een aparte pagina met die ervaringen en testimonials misstaat daarom ook op vrijwel geen enkele bedrijfswebsite.
Krijgt u een positieve reactie van uw klant? Dan is het slim om meteen te vragen of die ervaring op uw website mag komen te staan. Tenslotte moet het ijzer gesmeed worden als het nog heet is. Als de klant liever niet met de eigen naam of de bedrijfsnaam wordt vermeld kunt u ook voorstellen om alleen de initialen te tonen. Het gaat er vooral om dat de ervaring authentiek en positief is.
8. Nieuwsberichten of blog
In een levendig bedrijf zijn doorlopende nieuwe ontwikkelingen te melden. Door deze op de eigen website in een blog of nieuwscategorie te plaatsen laat je als bedrijf zien dat je actueel en relevant bent. Het is natuurlijk ook de perfecte plek om afgeronde projecten in het zonnetje te zetten. Vergeet deze berichten dan ook niet door te plaatsen naar sociale media-accounts van het bedrijf zoals op Facebook en Twitter.
Let er ook op dat sommige mensen graag wat geschiedenis van uw bedrijf willen kunnen terugzoeken. Maak dus ook de oudere berichten gewoon toegankelijk, ook al zijn die misschien niet meer helemaal relevant voor de huidige situatie.
9. Persberichten
Belangrijke gebeurtenissen over uw bedrijf kunt u naar buiten brengen als persbericht. Dat is een bericht waar gedrukte pers en andere websites alle informatie vinden om over een gebeurtenis te kunnen berichten. Die persberichten kunt u het beste ook in een speciale rubriek op uw eigen website plaatsen. Zo kunnen bezoekers die makkelijk terugzoeken.
10. Algemene voorwaarden
Als bedrijf heeft u natuurlijk bepaalde leverings- en betalingsvoorwaarden. Het is niet verplicht, maar wel aan te raden, om die voorwaarden als algemene voorwaarden ook op uw website te plaatsen. Zo kunnen aanstaande klanten makkelijk en snel zien waar ze bij u aan toe zijn. Let op: voor u een akkoord sluit met een nieuwe klant moet die wel eenvoudig de algemene voorwaarden hebben kunnen inzien. Een link naar de voorwaarden op uw website is daarbij meestal niet toereikend.
Algemene voorwaarden kunnen het beste speciaal voor uw bedrijf worden opgesteld door een daarvoor opgeleid juridisch persoon of bedrijf. Zo weet u zeker dat de voorwaarden compleet zijn en elkaar niet zullen tegenspreken. Als alternatief kunt u ook kijken of er door organisaties binnen uw branche ook standaard algemene voorwaarden zijn opgemaakt waar u gebruik van kunt maken. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld het geheel aan algemene voorwaarden die de Fotografenfederatie voor zijn leden heeft opgesteld.
11. Privacy-verklaring
Elke website is verplicht om aan bezoekers te melden hoe er wordt omgegaan met privacy-gevoelige informatie. Zo moet u bijvoorbeeld aangeven in hoeverre bezoekers op uw website worden gevolgd en welke informatie over hen wordt opgeslagen (of wordt doorgegeven aan derden). Ook moet u hier aangeven dat bezoekers desgewenst hun gegevens bij u kunnen opvragen, wijzigen of verwijderen.
12. Disclaimer
In een disclaimer kunt u verantwoordelijkheid afwijzen voor schade die anderen ondervinden bij het gebruik van uw website. Het zou kunnen voorkomen dat er iets mis is met uw website waardoor bezoekers daar last van hebben. De disclaimer kunt u daar de aansprakelijkheid voor afwijzen. Disclaimers van websites lijken sterk op elkaar en kunnen ook heel makkelijk online worden gegenereerd.
13. Vacatures
Wanneer uw bedrijf werknemers in dienst heeft is de eigen website een goede plek om nieuw personeel te werven. Het is in de eerste plaats erg voordelig, want u hoeft er niemand voor in te huren of advertentieruimte in te kopen. Daarnaast laat u aan de buitenwereld zien dat uw bedrijf in beweging is, dat er groei is en dat u alleen gekwalificeerd personeel aanneemt. Die zaken vergroten allemaal het vertrouwen dat mensen in uw bedrijf zullen hebben.
14. Veelgestelde vragen (FAQ)
Wanneer bezoekers met vragen zitten over uw website of product zullen ze hopelijk contact opnemen via de Contact pagina. Maar het is ook altijd goed om een zogenaamde FAQ-pagina aan te maken op uw site. FAQ staat voor Frequently Asked Questions (FAQ), oftewel veelgestelde vragen. Op deze pagina plaatst u dus alle vragen die mensen over uw bedrijf of product zouden kunnen hebben. En natuurlijk geeft u er ook meteen het juiste antwoord op.
Meestal kunt u zelf al voorspellen welke vragen mensen zouden kunnen hebben en die alvast beantwoorden. Maar na verloop van tijd kunt u ook vragen waar u niet op had gerekend gaan toevoegen. Door al die vragen op een enkele pagina samen te voegen voorkomt u dat bezoekers alle pagina's moeten doorzoeken om een antwoord op hun vraag te vinden.
15. Verklarende woordenlijst
Als verlengstuk van uw FAQ kunt u ook een verklarende woordenlijst samenstellen. Dit is vooral interessant voor branches waarin veel vakjargon wordt gebruikt. Dit jargon zult u waarschijnlijk ook zelf in uw teksten gebruiken. Het is handig als bezoekers een bepaalde term dan zelf eenvoudig op kunnen zoeken in een verklarende woordenlijst.
16. Sitemap
Een sitemap laat de structuur van uw website zien. Alle pagina's van de website horen hier op te staan. Het is verstandig daar een boomstructuur voor aan te houden, zodat subpagina's een niveau dieper staan. Zo is meteen duidelijk in welke categorie een bepaald onderwerp thuishoort.
Een leesbare sitemap is vooral voor bezoekers interessant, die kunnen nog sneller vinden wat ze zoeken. Voor zoekmachines is de sitemap tegenwoordig minder van belang, omdat er door de website automatisch een speciale sitemap voor zoekmachines wordt opgebouwd. Die bevat ook allerlei aanvullende informatie waardoor zoekmachines uw website nog beter, vaker en sneller zullen indexeren.
Professionele en duidelijke teksten
Alle teksten op uw website moeten professioneel worden geschreven en de juiste tone of voice hebben. Dit gaat veel verder dan dat ze in foutloos Nederlands zijn geschreven. Echt goede teksten schrijven, het soort teksten waardoor bezoekers klanten worden, is niet eenvoudig. Het gaat erom de juiste snaar te raken bij de lezer. Daar hoeft ook helemaal niet zoveel tekst voor nodig te zijn. Sterker nog, de meeste lezers bepalen al in de eerste 50 woorden van een tekst of ze verder willen lezen. In korte tijd de essentie over kunnen brengen is dus van levensbelang.
Daarnaast is het voor het hoog scoren in zoekmachines ook belangrijk om rekening te houden met SEO (zoekmachine-optimalisatie). Correct gebruik van titels, kopjes, verwante termen en intern doorlinken op de juiste plaatsen kunnen daarbij veel verschil maken.
Kortom, het is vrijwel altijd de investering waard om een professionele tekstschrijver in te huren voor het schrijven van de pagina's op uw website. Dit geldt met name voor de pagina's waar potentiele klanten het benodigde vertrouwen in u horen te krijgen. Dat gaat dus bijvoorbeeld om de pagina's Werkwijze, Over ons en natuurlijk de homepage. Een tekstschrijver die daar de juiste toon weet te vinden voor zowel uw bedrijf als uw doelgroep kan echt het verschil maken.
Uw bedrijfswebsite sneller klaar
Nu u weet welke pagina's u allemaal op uw nieuwe website wilt hebben kunt u dit doorgeven aan de ontwikkelaar. Deze weet dan precies hoe de website eruit moet komen te zien en welke elementen er allemaal moeten worden ingebouwd. Dat betekent dat er sneller met het ontwikkelen begonnen kan worden, dat er minder tussentijds hoeft te worden bijgestuurd en dat u dus ook sneller (en goedkoper) over uw nieuwe bedrijfswebsite kunt beschikken.